En jahoor, daar is hij weer: het volgende spel in mijn reeks One Week Games. De vorige waren I Wish You Good Hug.
Deze heet Totems of Tag en is gratis te spelen voor 2-4 mensen (op hetzelfde apparaat).
Het is eigenlijk gewoon trefbal, maar dan zonder al die regels (die je doorgaans op school leert). Oftewel: gooi een bal tegen je vrienden, ontwijk hun ballen, en de laatste die overblijft wint. Maar zó simpel is het natuurlijk ook weer niet …
Het belangrijkste wat dit spel “beter” maakt dan gewoon ballen gooien (in mijn ogen), is het feit dat je redelijk makkelijk kunt besturen hoe je gooit. Door het knopje langer in te drukken, kan je meer kracht erachter zetten. Door te draaien (terwijl je de gooiknop indrukt) kan je curve geven aan de bal. Hoe meer potjes je speelt, hoe beter je kunt richten en—zelfs van grote afstand—anderen precies kan raken 🙂
Laatst schreef ik een artikel over hoe veel spellen een dash gebruiken en waarom dat zo goed werkt. Niet geheel verrassend, heb ik dat dus ingebouwd bij dit spel! Als je op een knopje drukt, schiet je in die richting. Hiermee kan je ballen ontwijken of anderen tackelen … maar tijdens het dashen heb je geen controle meer, en het duurt even voordat hij is herladen.
Andere toevoegingen zijn 7 unieke “arenas” (oftewel levels die je kan spelen, met eigen design en dergelijk), een hele hoop unieke balsoorten (zoals eentje die explodeert, eentje die je dronken laat lopen, etc.), en nog meer powerups.
Uiteindelijk is dit gewoon een heel simpel maar leuk spel geworden. Niet nadenken, gewoon gaan rennen en elkaar proberen af te gooien, en ik zag dat mijn spelers er heel veel plezier mee hadden.
(Dat is tevens de reden waarom ik voor dit type spel koos: de vorige twee waren coöperatief en vereisten redelijk wat denkwerk en strategie. Bovendien werkten die spellen op een grid van vakjes, en daar wilde ik ook even van afstappen.)
Oftewel: weer een redelijk succes, weer een spel af en ervaring opgedaan, op naar de volgende!
Hoewel de trailer nog steeds niet wereldschokkend is, zit er deze keer wel meer tijd in. Ik heb het afgelopen jaar véle game trailers gemaakt die praktisch bestonden uit “pak een uur aan beeldmateriaal (van mijn testsessies) en pak er tien leuke korte stukjes uit”. Dat verveelt.
Dus nu heb ik speciale (tekst) sequences gemaakt tussen de clips door, zoals de paar seconden waarmee de trailer begint. Dat is nog haalbaar voor mij en mijn apparatuur :p En het resultaat is denk ik een stuk leukere en meer gevarieerde trailer. En dat leidt hopelijk tot nóg meer downloads, want ik zie dat veel mensen mijn spellen vinden via hun trailers.
Overigens zorgt dit er wel voor dat veel dingen in de trailer anders zijn dan het uiteindelijke spel. Want ik gebruik clips uit mijn testsessies, en vaak heb ik ná zo’n sessie heel veel fouten om te verbeteren of feedback om te verwerken.