Mijn derde prentenboek is gearriveerd: Vierkante Ogre!
De Ogres leven al eeuwenlang in dezelfde, kleine grot dankzij een mysterieuze vloek: alle volwassen Ogres worden langzaam blind, waardoor niemand de uitgang meer kan vinden!
Vierkante Ogre speelt graag in de grotten met zijn vriendin Ronde Ogre, en geniet van het leven, totdat hem óók het ondenkbare overkomt: zijn zicht is ineens hoekig en wazig!
Meteen rent hij alle kanten op, zoekend naar de uitgang. Met hulp van vele bijzondere wezens, kennis opgedaan op prachtige locaties, én natuurlijk de lezer die hem helpt, probeert hij op tijd de uitgang te vinden.
Wat is er toch aan de hand? Waar komt die vloek vandaan? Lukt het hem om ooit nog zijn zicht te verbeteren en de grot te verlaten? Gaan de Ogres het redden?
Lees het allemaal in mijn nieuwste prentenboek: Vierkante Ogre.
Bezoek de officiële pagina (klik de link) voor alle informatie, zoals verkooppunten, voorbeeldprenten, details over het maakproces, informatie over het vervolg waaraan ik nu werk, en meer.
Meer dan een prentenboek
Maar het is niet slechts een leuk avontuur met prachtige plaatjes. Nee nee, het is méér dan een prentenboek.
Het is een interactief prentenboek!
Na elk hoofdstuk staan enkele puzzels die je moet oplossen voordat je verder mag. Deze worden natuurlijk steeds ietsje moeilijker en groter, naarmate je elk hoofdstuk nieuwe speciale tegels en regels leert.
In het boek staan 60 puzzels. Maar niet getreurd: als je deze uithebt, kan je het bijbehorende computerspelletje Square Ogre spelen! Dit spel werkt op alle apparaten en heeft zowel een gratis versie (met advertenties) als een betaalde versie. Het bevat 500 puzzels en gaat nog ietsje verder na het einde van het prentenboek.
In het land der blinden …
De titel van dit boek is, natuurlijk, een woordspeling op de uitdrukking vierkante ogen. Niet geheel verrassend gaat dit boek dan ook over zicht en zorgen voor je ogen.
Middels het verhaal, en vooral de puzzels, wordt langzaam duidelijk gemaakt wat goed en slecht is voor je ogen. De lezer leert gandeweg, bijvoorbeeld, dat Vierkante Ogre levens verliest als hij twee beurten op rij precies even ver kijkt. Afwisseling is het toverwoord!
De puzzels (en het hele verhaal eromheen) zijn dan ook opgebouwd om dit soort ideeën spelenderwijs en intuïtief uit te leggen. De puzzels voor het prentenboek zijn uitgekozen op balans: wel uitdagend, maar niet té moeilijk. (De puzzels in het computerspel zijn de allermoeilijkste. Maar dan heb je ook hulp van de computer.)
Voor zover ik weet is een dergelijk prentenboek nog nooit eerder gemaakt. Dat verbaasde me eigenlijk wel, want spellen en puzzels zijn juist de beste manier om over nieuwe concepten na te denken en nieuwe gewoontes aan te leren. Ze zijn veel beter en interactiever dan “droge stof” oplezen en in je hoofd stampen. Of van die verhalen waarin de boodschap er veel te dik bovenop ligt en constant wordt herhaald.
(Tegelijkertijd snap ik ook wel waarom ze nog niet bestaan, want het was niet makkelijk om dit boek te maken. Als je het boek leest, denk je misschien “ah wat zit het allemaal handig en slim in elkaar, natúúrlijk werkt het zo”. Maar ik kan je vertellen dat je de vijfde versie van de puzzels bekijkt, want alle voorgaande versies werkten voor geen meter.)
Hoe dan ook, ik hoop dat je het een kans zult geven!
En ik hoop natuurlijk bovenal dat men plezier heeft van dit boek en zich kan vermaken met de vele puzzels 🙂